zaterdag 22 oktober 2011

Reisverslag Indonesië - Ubud

Ubud, Bali

Ubud is na het drukke Kuta een verademing. We reden een stadje in vol leuke boetiekjes, kunsthandelaren, zilverwerkwinkels en sfeervolle cafeetjes. Mijn vriendje pakte direct mijn creditcard af, want ik dacht hier wel een mooi bedrag kwijt te raken en met een extra backpack te vertrekken. Dat bleek toen we de straat opgingen wel mee te vallen. Ze hanteren hier namelijk westerse prijzen en hierover valt niet de onderhandelen. Het zilverwerk is opvallend licht en de jurkjes zijn goedkoper te krijgen bij de H&M. Ondanks deze kleine teleurstelling is Ubud een prachtig stadje met vriendelijke inwoners. 

Balinese ceremonie bij tempel in the Monkey Forest, Ubud.

Ubud is omgeven door de groenste groene rijstvelden. Wij sliepen in 'Ala’s Green Lagoon' (achter Lonely Planet’s 'Bali Moon') voor dertig euro per nacht, op tien minuten lopen van het centrum. De enige geluiden die je ’s nachts hoort, komen van de kikkers en de sprinkhanen.

'Ala's Green Lagoon' on Bisma Road.

In vier dagen hebben we de Monkey Forest Road en Forest bezocht, een cooking class gevolgd, een Balinese dansvoorstelling bijgewoond, geraft en gemountainbiked. In Ubud heb ik een paar keer echt lekker gegeten en een paar keer echt smerig. In de Lonely Planet staat het ‘Jazz Café’ goed aangeschreven, maar die zou ik hier niet aanraden. Sterker nog, ik heb nog nooit zulke vieze cocktails geproefd en zo’n irritante wannabe-Ray Charles moeten aanhoren. Gelukkig had het restaurantje ‘Ibu Rei’ (vernoemd naar de barmhartige oma van de huidige eigenaar) de lekkerste chocolademousse ter wereld en bij het restaurant ‘Bumi Bali’ – waar ook de cooking class was – was al het eten lekker. Het water loopt me alleen al in de mond als ik er aan denk.

Cooking class bij 'Bumi Bali', Monkey Forest Road.

Hiermee maak je de 'Base Gede', de basis van alle sauzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten