woensdag 7 maart 2012

Vijf Vragen Aan ... Nienke Duinmeijer


Nienke Duinmeijer


Benieuwd hoe een surf pro haar leven leidt? In de nieuwe rubriek ‘Vijf Vragen Aan ...’ op Xookazine.nl geven inspirerende vrouwen uit de surfwereld ons een kijkje in hun leven. Kom te weten hoe zij zijn begonnen met surfen, wat hun favoriete surf spots zijn en naar wat voor muziek ze luisteren.

Deze week interview ik professioneel surfer Nienke Duinmeijer, uit Camperduin. Nienke is eerste geworden op de Nederlandse Kampioenschappen in 2011, viervoudig Nederlands Studentenkampioen, en ze heeft het tot de halve finale van het Salinas Longboard Festival in Spanje geschopt. Op dit moment is ze in Australië aan het trainen voor het Noosa Festival of Surfing (11-17 maart 2012) en coacht ze deze zomer het Brunotti Beachcamp in Vieux Boucau, Frankrijk.

Waar en wanneer heb je voor het eerst op een surfboard gestaan? En hoe voelde je je toen?
Toen ik twaalf jaar was maakte ik mijn eerste ritje op mijn homespot Camperduin. Het voelde zo goed, dat ik zeker wist dat er nog honderden sessies achteraan kwamen! Al vanaf het eerste moment deed het zoveel met me. Ik was op een gegeven moment zo hooked, dat ik alles aan surfen refereerde. Zelfs als ik bijvoorbeeld een hek zag, beelde ik me in dat het een golf was en ik een mooie turn inzette. Nou, als een hek je al stoked maakt, begrijp je wel dat ik compleet om was, haha. 

Wat is jouw favoriete surf spot?
Lastige vraag, er zijn er zoveel! Crescent Head in Australie is longboardersheaven, een prachtige golf. Maar Medewi heeft ook een heerlijke longboardgolf (en $5,- massages on the beach). Of Air Guling in Lombok. Of Boca Barranca in Costa Rica... Maar misschien is Camperduin wel gewoon mijn favoriete spot. Er is niets vergelijkbaars als een sessie op m'n homespot waarbij je vrienden je toejuichen, er een zeehondje naast je opduikt of het strand onder een laag sneeuw ligt. Oost west, thuis ...

Wie/Wat inspireert jou?
Heel veel dingen en mensen inspireren mij in het surfen. Toen ik jonger was, inspireerde Anouk van Dobben mij enorm. Als grom van vijftien surfte ik samen met Anouk in Spanje en was behoorlijk onder de indruk. Ik wilde net zo surfen als zij! Of beter. Haha. Tegenwoordig inspireren veel surfers mij, vooral degene met een eigen stijl. In surfen, maar ook in het leven zelf.

Wat staat er op jouw iPod/mp3 speler?
Veel Australische artiesten. Muziek uit OZ is onderschat, het is echt heel goed! Gotye, Florence & The Machine, Foster the people, Lana Del Rey, Miiki Snow, The Jezabels... teveel om op te noemen.

Wat zijn jouw ambities voor 2012 en daarna?
De grootste ambitie is waarschijnlijk die van volgende week; Meedoen aan de Noosa contest! Verder meedoen aan Europese longboardwedstrijden, met heel veel plezier deze zomer coachen op het Brunotti Beachcamp in Vieux Boucau en ik ben me momenteel aan het verdiepen in (sport)voeding. Sinds ik sportvoeding heb mogen testen van Herbalife24, weet ik wat het met je kan doen. Er zijn zoveel mensen die zich volstoppen met afval, terwijl het je brandstof is waar je op moet presteren! Ik wil mensen en sporters in het specifiek kunnen adviseren hierin. Na 2012? Genieten van elk moment dat er nog komt!


Nienke Duinmeijer



Geen opmerkingen:

Een reactie posten