woensdag 28 maart 2012

Vijf Vragen Aan ... Joan Bergmans

Joan Bergmans

Meet Joan Bergmans. Negenentwintig lentes jong en (in haar eigen woorden) gek, eigenwijs en creatief. Sinds ze zeven jaar geleden werd gegrepen door de surf, doet ze er alles aan om haar passie te combineren met haar werk. Ze is werkzaam geweest voor Saiko, Good People Surf, Quiksilver en ze is eigenaar van Surf Creative Marketing. Samen met haar vriendje en een van haar beste vrienden heeft ze recent haar eigen surfschool opgericht: Mono Loco Surf School, in Panama.

Waar en wanneer stond je voor het eerst op een surfboard?
Ik herinner me het board nog, groot, wit met rood/blauwe tribals van het merk BIC. Een echte beginners klassieker. Deze had ik meegekregen van Jay om wat te oefenen voordat ik aan de slag ging in Zarautz, als breakfast babe op het surf kamp van Saiko. Net als ieder ander dacht ik een natuurtalent te zijn door mijn acht jaar snowboard ervaring, maar niets was minder waar. Ontelbare wipe-outs, frustraties, mislukte pop-ups en schuim ritjes later wist ik het zeker, ik bak er echt niets van maar hoe VET. Je bent alleen, maar toch samen met de natuur. Het water is koud, maar de adrenaline en het peddelen houden je warm van binnen. De wipe-outs zijn zo frustrerend, maar het surfen van de perfecte golf geeft je een ongekend geluksgevoel. Deze contrasten vond en vind ik nog steeds fascinerend. Mijn nieuwe passie was geboren: SURFEN.

Waar haal jij inspiratie uit?
Mijn grootste inspiratie zijn de mensen om me heen met nadruk op mijn familie, goede vrienden en een paar surf meiden die me altijd helpen en bijstaan in wat ik doe. Ik ben een mensen-mens en hun verhalen en passies inspireren me enorm. Misschien cliché, maar woorden doen me ook veel. Pakkende positieve oneliners over het leven vind ik geweldig. Een van mijn favorieten; “Enjoy today, because tomorrow today will be yesterday.” Als ik dat soort dingen lees ga ik spontaan iets geks doen … bloemen plukken, een appeltaart bakken of een nieuwe bikini kopen, heerlijk! Naast de surfschool ben ik vaak creatief bezig, dit heb ik van mijn moeder. Altijd maar iets nieuws creëren met de dingen om me heen. Van sieraden maken, schilderen en tekenen tot het design van een nieuw logo of flyer. Ik doe wat me gelukkig maakt, het enige wat mist zijn mijn lieve familie en vrienden in NL, maar gelukkig is er Skype! Voor mijn art haal ik mijn inspiratie uit de natuur en vrouwen. Ik ben dol op het vrouwelijke lichaam en zijn vormen. Door mijn vele reizen is het vaak moeilijk de juiste materialen te vinden. Ik woon nu op een Caribisch eiland, hier hebben ze echt geen canvas en de verf zijn de potjes kinderverf in de mini-super om de hoek. Je werkt met wat je hebt. Gebroken surf boards zijn mijn nieuwe canvas, die hebben we genoeg hier.



Wat zijn jouw favoriete surf spots?
Dan begin ik met het welbekende Zarautz en San Sebastiaan in Spanje, daar is het allemaal begonnen. Daarnaast ben ik gek op Cote Basque in Frankrijk. Imsouane in Marokko is de perfect longboard golf. Playa Hermosa en Playa Uvita in Costa Rica zijn heerlijke beachbreaks. Maderas in Nicaragua heeft de beste off-shore. Careneros en Tiger Tail voor de uitdagende reef sessies hier in Bocas del Toro, Panama. Vorig jaar heb ik veel in NL gesurfd. Wat heb ik genoten van de surf coaching dagen in Wijk aan Zee en treinritjes richting Zandvoort om te surfen met Tijn. Dus dit zijn mijn twee Nederlandse favorieten! Waar ik ook surf, ik voel me net zo vaak de nieuwe Stephanie Gilmore als een stuntelende beginner. Surfen is een sport met een lange “learning curve”. Het kost veel doorzettingsvermogen om beter te worden, dat maakt het interessant: je zoekt constant je eigen grenzen op. Ik lig dagelijks in het water en wil zeker beter worden maar mijn prioriteit ligt bij het genieten. Doe mij maar een cleane lange golf van 6ft in plaats van een mega tube van 12 ft.

Wat heb je geleerd in jouw leven dat je graag zou willen delen?
Mijn paps zegt altijd; doe niets wat je niet wil dat een ander jou toedoet. Vroeger begreep ik nooit echt wat hij bedoelde, maar nu is het mijn belangrijkste levensles. Ik luister naar mijn eigen creatieve ideeën, probeer anderen te inspireren en ben goed voor mens en natuur. Mijn eigenwijsheid zorgt ervoor dat ik af en toe verdwaal, maar ook dat zie ik nu als een leerproces. Ook ik heb af en toe echt geen idee wat ik allemaal aan het doen ben, dingen gaan zo snel, maar ergens is dat heerlijk. Go with the flow en kijk maar waar het leven je brengt. En dan ineens zit ik op mijn surfboard en heb ik een bewust moment. Kijkend naar mijn fluor nagellak op mijn tenen in het heldere water, mijn surf buddy naast me en het te gekke tropische uitzicht. Dan besef ik altijd maar weer hoe gek maar mooi het leven is, wat een avontuur.

Wat zijn jouw ambities voor 2012 en daarna?
Ik ben net met mijn lieve vriendje en een van mijn beste vrienden een nieuwe surfschool gestart in Bocas del Toro (Panama), de Mono Loco Surf School. Tot nu toe gaat het super en het heeft veel potentie om te groeien. De surfindustrie maakt me niet rijk maar het is uitdagend, verassend en ik ontmoet hierdoor de leukste mensen. Inmiddels zit ik luisterend naar Chef’ Special met het zand nog tussen mijn tenen, droge zoutige blonde lokken op mijn hoofd en een walm van baby zonnebrand crème om me heen achter de computer van Mono Loco Surf School. Onze surfschool is ontstaan uit de liefde voor surfen en het willen delen van onze passie met anderen. Bocas del Toro, Panama is mijn nieuwe thuis, wat een prachtig land. Het heeft zoveel potentie en ontelbare verlaten stranden en breaks om te ontdekken. Mijn ambitie is om heel hard te werken en veel te genieten. Het is een droom van me om uiteindelijk een eigen surf/eco lodge op te zetten hier maar daarvoor is investeringsgeld nodig, en dat hebben we net gebruikt voor de school. Een tropisch thuis creëren voor mezelf en alle “good people” om me heen, daar werk ik naar toe. Lekker kneuterig met moestuin, kruiden theetjes en veranda. Fietsen voor de deur om naar verschillende spots te cruisen, ik blijf tenslotte een echte Nederlander en daar ben ik trots op.

(BRON: mijn eigen interview op Xookazine)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten