maandag 16 april 2012

Vijf Vragen Aan ... Suzanne Vermeer


Suzanne Vermeer

Viervoudig NL kampioen Longboarden Suzanne Vermeer won anderhalve week geleden de Longboard Women tijdens de Protest NK Surftour in Domburg. Het was haar 32ste (!) wedstrijd. Hoewel ze dus van een wedstrijdje houdt, blijft ze altijd nuchter en vindt ze het vooral gezellig. Meer meiden in de surfscene, dat is haar doel. Ben je gek op de sport? Ga er dan volledig voor en laat zien wat je kunt. Maar bovenal: heb plezier.

Zelf heeft ze haar passie gevolgd en staat ze naast het (wedstrijd) surfen als gymdocent voor de klas. Ze werkt bij Ripstar, bij de HSA, geeft surflessen in de zomer en snowboardlessen in de winter. En dat is nog niet alles. Ze jureert wedstrijden, geeft opleidingen – zoals de ISA Surf Instructor Course dit weekend bij de HSA – en organiseert toffe events voor gevorderde surfmeiden.

Hoe ben je eigenlijk begonnen met surfen?
Een vriend van mij op de middelbare school surfte en nam me wel eens mee naar surfclub de Vierwinden in Ter Heijde. Daar zag ik iedereen druk in de weer met boards, wax en wetsuits, en dat sprak me wel aan. Maar het was Marloes van Elswijk die een keer aan mij vroeg: ‘Joh, wil je dit niet eens zelf proberen?’. En dat was mijn kans, en die heb ik met beide handen en voeten gegrepen. Ik vond het zo vet, ik ben nooit meer gestopt.

En hoe begon jouw professionele surf carrière?
Mijn verhaal is als volgt: op de basisschool noemde de vader van een vriendinnetje waarmee ik turnde mij altijd ‘Suus flits’. Dit heeft voornamelijk te maken met mijn aangeboren drang om te bewegen – ondanks de zes maanden in het gips en verband vanwege mijn aangeboren heupafwijking. Om bij je vraag te blijven, ik heb dus vijftien jaar geturnd, en daar komen denk ik mijn wedstrijdskills vandaan. Ik vond het super leuk om te doen en was er best goed in (lees: snel en sterk). Dit heeft gezorgd voor een positieve houding ten opzichte van wedstrijden. Ik merkte dat ik zo meer uit mezelf kon halen en daardoor hunkerde ik naar meer. Met turnen ben je op een gegeven ‘te oud’, en inmiddels snowboardde en surfte ik ook al. Opnieuw werd mij in Ter Heijde gevraagd of ik niet eens mee wilde doen met een wedstrijd. En zo begon het …

Wat staat er op jouw iPod/mp3/walkman?
Oei, waar ligt dat ding? Heet dit stoffige ding een mp3 speler?

Wat is je favoriete surf film?
Sprout, far out! Vanaf minuut 19:33 raak ik standaard in een soort extase. Eén, vanwege de jolige muziek en twee vanwege de perfecte golfmachine van Noosa Heads. Het hoofdstuk ‘Lady Slide’ is ook zeker een goede inspiratiebron!

Wat zijn jouw ambities voor 2012 en daarna?
Proberen mijn vijfde Nederlandse titel te halen. Er moeten wel echt meer meiden meedoen met de wedstrijden, dus ik zou zeggen: meld je aan! Daarnaast wil ik een start met de shortboard wedstrijden maken. Ik weet dat ik daarmee geen top drie ga halen, maar ik weet wel dat die wedstrijden mij harder gaan pushen dan wat dan ook. En meer motivatie is meer ‘improvement’, en ook meer fun. In augustus wil ik naar Newquay om daar met het ASP Europe Women’s LQS event mee te doen. Een kijkje nemen bij de Roxy Pro is een optie, maar nog niet zeker. Verder staat het longboard festival in Salinas (Spanje) zeker weer op mijn verlanglijstje. Pro’s zoals Kassia Meador en Jennifer Smith zijn daar de afgelopen drie jaar ook steeds weer aanwezig. Die meiden rocken echt en maken het er zo mooi, vrouwelijk en tegelijkertijd stoer uitzien! Ik kom er al altijd super stuiterend en stoked van thuis. Dus als je nog niets te doen hebt …



Geen opmerkingen:

Een reactie posten