vrijdag 24 februari 2012

Carissa Moore over de ASP Women's World Tour


Carissa Moore

Morgen begint de eerste wedstrijd van de ASP Women’s World Tour 2012: de Roxy Pro Gold Coast. In een interview met JettyGirl vertelt ASP Women’s World Champ 2011 – Carissa Moore – hoe zij over de tour en het professionele surfen voor vrouwen denkt. Een panel van oud ASP Champs, longboard legendes en leiders uit de surf industrie voelt Carissa aan de tand.

Kelly Nicely, #13 ASP Women’s Longboard:
Hoe is de Tour voor vrouwen veranderd in de afgelopen paar jaar en hoe denk je dat de Tour voor vrouwen zich verhoudt tot de Tour voor mannen?

Carissa: Ik denk dat het talent bij de vrouwen erg is ontwikkeld de afgelopen jaren. De meiden verleggen zeker de grenzen van hun prestaties. Jammer genoeg maakt onze Tour nu een van de moeilijkste periodes ooit mee. Ik hoop echt dat we op een dag hetzelfde aantal toeschouwers hebben als bij de mannen en dat we meer steun en events krijgen.

Cori Schumacher, schrijver en drievoudig Women’s Longboard World Champ:
Op het gebied van surfen is de sponsoring een van de belangrijkste netwerkmiddelen voor jonge surfers. Hoe oud was je toen jij voor het eerst werd gesponsord en kun je je herinneren of jouw zelfbeeld hierdoor veranderde?

Carissa: Ik had veel geluk en werd op mijn zevende al gesponsord door Roxy. Ik was erg naïef en realiseerde me het niet echt, ik vond het gewoon cool om elke maand een doos vol kleding te krijgen! Toen ik overstapte naar mijn huidige sponsor (Redbull), vond ik het ook geen big deal. Ik denk dat mijn familie er goed aan deed om het sponsorgebeuren simpel te houden zodat ik van het surfen kon genieten.

Shea Hodges, Hawaiiaanse free surfer (geen pro, wel gesponsord):
Het is duidelijk dat het niveau van vrouwelijke surfers drastisch is gestegen de laatste jaren. Internet en social media hebben bijgedragen aan het creëren van een ‘doe het zelf’ houding bij de ambitieuze surfers die niet de middelen hebben om mee te doen aan de Tour. Vind je dat vrouwen (zoals mannen) de optie horen te hebben om professionele free surfers te zijn in plaats van enkel Tour surfers?

Carissa: Ja, ik vind zeker dat vrouwen de optie horen te hebben om professionele free surfers te kunnen zijn.

Di Mattison, blogger, surfer en surf instructeur:
Wat vind je van het ‘marketing beeld’ van vrouwelijke pro’s? Waarom denk je dat mannen makkelijker gemarket worden in een beter spectrum – jock, punk, gangsta, artist, hippy, intellectual – en dat er maar een type is voor vrouwen: happy sporty beach babe?

Carissa: Ik weet het. Ik vind het absurd dat mannen breder gemarket worden dan vrouwen, en dat terwijl vrouwen veel meer geven om mode en uiterlijk. Ik vind dat alle vrouwen in de Tour geweldige persoonlijkheden hebben met ieder haar unieke en speciale karakter. Ze moeten gewoon worden gemarket op de juiste wijze.

Savannah Fliers, surfer en fan van Carissa:
Wat zou jij adviseren aan meiden die meer golven willen pakken bij het surfen in een line-up omringd door golf-hongerige jongens?

Carissa: Geduld en tijd. Als je tijd investeert in welke spot dan ook en je behandelt anderen met respect, dan wordt jij zelf ook met respect behandeld en zijn die golven voor jou. Naarmate jouw niveau stijgt, willen die jongens je alleen maar meer zien rippen!

Benieuwd naar het hele interview? Kijk dan op www.jettygirl.com voor de rest van de vragen.

En kijk vanaf morgen LIVE via www.roxypro.com.au hoe Carissa ript in de eerste wedstrijd van de ASP Women’s World Tour 2012: de Roxy Pro Gold Coast!

(BRON: www.jettygirl.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten